Networking i kulturen giver nye konstellationer

Et af Struer Erhvervsforenings medlemmer, Kulturcenter Struer, der består af Gimsinghoved og Folkets Hus har gang i en masse nye tiltag. Kristian Hedegaard, som overtog ledelsen efter Rie Nyborg i 2021 har ikke just ligget på den lade side.

– Det er et stort ansvar at overtage en succes, siger Kristian, det kræver noget særligt både i forhold til personale, men også i forhold til de mange samarbejdspartnere, to så forskellige huse har. Derfor er det også meget vigtigt for mig at deltage i det lokale netværk, som erhvervsforeningen jo er, så jeg får mulighed for at skabe nye relationer her.

Og selv med et dedikeret personale i ryggen og trofaste sponsorer har det har ikke just været en let opgave at lokke publikum tilbage efter Corona. – Det har været vanskeligt at lokke folk ud til kulturarrangementer, det ved jeg fra vores egen forretning, men også mange af de andre kulturinstitutioner rundt omkring, som jeg også er i netværk med.

Nye samarbejdspartnere
Derfor skal vi tænke nyt. Vi skal gå sammen og udnytte hinandens kompetencer og kapacitet. Det er bl.a. også en af årsagerne til at KCS har indledt et nyt samarbejde med Struer Energi Park. Normalt har vi helt forskelligt publikum, men indimellem er der et overlap, og det er her, vi prøver at sætte ind.

Vi begynder med et større event med Mick Øgendahl til næste år. Vi vil jo gerne kunne tiltrække kunstnere, også udover musikere, som har et stort publikum, men er i Folkets Hus jo begrænset af stedets kapacitet. Her kan Struer Energi Park være en god samarbejdspartner, og så kan vi bidrage med personale og løfte opgaven i fællesskab. Struer Energi Park vil også kunne bruge Folkets Hus til lidt mindre arrangementer, hvor en hal kommer til at virke for voldsom. Jeg tror et samarbejde vil kunne give nye kulturmuligheder her i Struer, men vores nytænkning slutter ikke her.

Fællessang og de unge
Vi har også indledt et samarbejde med bl.a. Struer Sangkraftcenter om fællessangaftener i vores faciliteter og haven på Gimsinghoved – der er mange i Struer, der gerne vil synge, og vi har jo faciliteterne til det. Ligeledes snakker vi sammen med Kælderen, der er de unge menneskers nye hangout på musikskolen. Vi tilbyder de unge en mulighed for at optræde på en ’rigtig’ scene i Folkets Hus ind imellem. Så kan de få erfaring med et større publikum.  De planlægger og afvikler selv disse arrangementer og ud over det optjener frivillige i Kælderen også billetter til FH for deres arbejde.
Vi har indledt samarbejde med Restaurant v/fjorden, Klosterhedens Vildt og Pingvinen om spisning i forbindelse med udvalgte arrangementer, fortæller Kristian. Her sælger vi spisning sammen med billetter. Vi har også indledt et samarbejde med Struer Museum om en permanent historisk udstilling på Gimsinghoved. Museet har fundet gamle billeder af stedet i arkivet og bidrager på flere måder til stedets historie. Det understreges også ved, at vi har nyindrettet vores cafe på Gimsinghoved med gamle møbler, broderier og porcelæn, vi har fundet i genbrugsbutikker rundt omkring i lokalområdet. Det har ført cafeen tilbage i tiden til noget, der nok ligner mere det, der var på stedet i den tid, hvor Gimsinghoved var en proprietærgård.
Vi arbejder endvidere med kunstnere og udstillere på en ny måde, som vi håber kommer til at udmønte sig i nogle nye tiltag, hvor kunstnerne selv stiller op til events og fortæller om deres værker.

Ombygning af Folkets Hus
Der er også gang i en ombygning af Folkets Hus, hvor adgangsforholdene skal ændres så der bliver et bedre flow, når man kommer ind i bygningen. Det handler om indretning af garderobe og en lille bar i foyeren, så man ikke skal ovenpå med tøj og lignende.

Der er også netop opsat storskærm foran Folkets Hus, et længe ønsket tiltag, der giver en mere fleksibel profilering af vores arrangementer, men også giver mulighed for byens borgere at opleve større events – fodboldkampe, bokseevents og lignende. Tegltorvet foran Folkets Hus bliver ikke udnyttet til ret meget i dag, og det skulle gerne ændre sig. Her har vi også lavet aftaler med vores naboer, Den Glade Pingvin, så der er gang i en masse nye tiltag, hvor ordet samarbejde er centralt.

Kulturcenter Struer er åben for ideer og nye tiltag, så går du og har en ide, så tag fat i Kristian Hedegaard. Han kan kontaktes på tlf.  2671 5105 eller mail kristianh@struer.dk.

VÆKSTKONSULENT – Stillingsopslag

Vil du være med til at booste virksomhederne i Struer Kommune?  ANSØG HER Vi søger en vækstkonsulent, der brænder for at udvikle virksomheder, facilitere og