Kender du isbjørnen fra Vejrumstad?

7. november 2022

Han er blandt de bedste i Danmark, når det handler om is, nærmere betegnet tøris. Det handler om Bjørn Sønstabø, der har virksomheden Dry Ice Technology sammen med makkeren Steen Olesen.

Begge har en baggrund fra ISS Dagmage Control og derigennem fået et indgående kendskab til at arbejde med tøris. Siden 2012 har de haft deres virke med udgangspunkt i Vejrumstad. Dry Ice Technology arbejder i hele Danmark, har en afdeling på Færøerne, men løser derudover opgaver i mange forskellige lande.

Mange kender til tøris fra events, koncerter og musikvideoer, men hvad mange måske ikke ved er, at det er et særdeles miljøvenligt produkt, der har rigtigt mange andre anvendelser, og her ligger ekspertisen i Vejrumstad.

– Tøris er et helt unikt produkt, der fremstilles med CO2, fortæller Bjørn, og udover ekstrem nedkøling også kan bruges i forbindelse med afrensning på utroligt mange typer overflader. Det er en meget effektiv men også skånsom proces – både for overfladen og for miljøet.

Ingen kemi
Der blæses med et tryk på mellem 2-15 bar, og da tørispillerne fordamper i samme øjeblik, de rammer overfladen efterlader processen kun det afstrippede materiale – maling, skidt eller andet, som restprodukt. Der anvendes ingen kemi, der er ingen spildevand, alt er miljøgodkendt, og ofte kan processen erstatte meget giftige processer.

Gazelle i 2022
Og det går godt for Dry Ice Technology. Rigtig godt endda –  og det har Børsen også fået øje på, så de har belønnet med en Børsen Gazelle 2022 for at tænke innovativt og skabe vækst i en tid præget af kriser.

gazelle Struer erhvervsforening

Fra kampvogn til gulvtæpper
Opgaverne har været mange igennem årene – alt fra afrensning af Leopard kampvogn, rengøring af ægte tæpper, afrensning af møbler, motorer, vindmøllenav, elektronik, ventilationsrør, træhuse og kirketårne blot for at nævne nogle få.

2022 10 04 14.11.30 Struer erhvervsforening 2022 04 29 10.27.50 Struer erhvervsforening

Der udvikles hele tiden nye muligheder og processer, men virksomheden giver også mulighed for, at man selv kan arbejde med produktet, hvis man skal have renset en bilmotor eller andet.

Bil Struer erhvervsforening

Bjørn har også lanceret et coolbox koncept, hvis man har brug for opbevaring på køl i en kortere periode – det kan være en virksomhedspicnic eller tømning af store køle/fryseskabe.

Mindre CO2 udledning
Tøris fra Dry Ice Technology laves med CO2, der stammer fra forskellige affaldsfraktioner heriblandt industriaffald, husdyrgødning og energiafgrøder.

Kun 60% af den udviklede CO2 anvendes i dag til opvarmning, og det er de resterende 40%, der normalt ville ende i atmosfæren og skade vores klima, som nu renses og anvendes til at fremstille tøris samt CO2 i øl/sodavand og meget mere. Det leveres til tanken i Vejrumstad fra Strandmøllen i Esbjerg, et af verdens største biogasanlæg.  På den måde minimeres efterspørgslen på CO2, der er produceret på fossil energi, og hjælper med at mindske CO2-udledningen.

– Anvendelse af tøris har utroligt mange muligheder indbygget, fortæller Bjørn Sønstabø. Det er nærmest kun fantasien og antal timer i døgnet, der sætter begrænsningen. Netop nu med de energi- og klimaudfordringer, vi har, kan tøris være svaret på rigtig mange ting, og her er vi åbne for nye muligheder og samarbejder.

Dry Ice Technology beskæftiger ca. 12 medarbejdere, der arbejder dels med opgaver på fabrikken i Vejrumstad dels med opgaver, der ikke kan flyttes hjem på fabrikken, men må løses på stedet.

VÆKSTKONSULENT – Stillingsopslag

Vil du være med til at booste virksomhederne i Struer Kommune?  ANSØG HER Vi søger en vækstkonsulent, der brænder for at udvikle virksomheder, facilitere og